We Are Providing Legal Support to Startups Affected by the 'Iron Swords' War. For Further Details, Please Contact Us by Clicking this Banner.

מיסוי מטבעות וירטואליים

ביום 19.2.2018 פרסמה רשות המיסים חוזר מקצועי בנושא מיסוי ‏פעילות ‏באמצעי תשלום ‏מבוזר (המכונים "מטבעות וירטואליים"). מטרת‏ החוזר היא לפרט בפני קהל הנישומים את עמדת הרשות  בנושא היבטי המס הכרוכים בפעילות במטבעות וירטואליים, לרבות עמדתה באשר לחובות הדיווח הכרוכות בפעילות זו.

בחוזר זה ממשיכה רשות המיסים להיאחז בעמדתה שבאה לידי ביטוי בעבר, הן בטיוטת החוזר המקצועי שפורסמה בתחילת שנת 2017 באותו נושא והן ברשימת העמדות החייבות בדיווח מטעם רשות המיסים לשנת המס 2017, כי היא רואה במטבע וירטואלי נכס הון ולא מטבע.

היבטי מס הכנסה

הפרשי הצמדה בידי יחיד הנובעים משינויים בשער המטבע (הפרשי שער) פטורים ממס. ואולם, בהתאם לעמדת רשות המיסים, מטבעות וירטואליים אינם מטבע אלא נכס הון. בהתאם לכך הפרשי שער הנצמחים על מטבע וירטואלי יסווגו כרווח הון החייב במס במועד מכירתו או במועד השימוש בו כאמצעי תשלום.

עוד מבהיר החוזר כי יחיד אשר הכנסתו ממטבעות וירטואליים מגיעה לכדי עסק, לרבות הכנסה שנובעת מפעילות כרייה של מטבעות (mining), יחויב על הכנסתו זו בשיעור המס השולי החל עליו. במקרה של חברה יחול שיעור מס חברות.

בעסקאות שבהן התמורה משולמת במטבע וירטואלי עמדת רשות המיסים היא שמדובר בעסקת חליפין (Barter). המוכר יתמסה בשל מכירת הנכס או מתן השירות, והקונה יתמסה בשל מכירת המטבע הוירטואלי. בהתאם לעמדת רשות המיסים, סכום התמורה בעסקה כזו יהא השווי בשקלים של התמורה הנקובה במטבע הוירטואלי. חריג לכך הוא המקרה שלנכס או לשירות יש מחיר נקוב, ובמקרה זה התמורה (הן עבור השירות או הנכס והן עבור המטבע הוירטואלי) תהיה המחיר הנקוב לנכס או לשירות. סכום התמורה ייחשב לעלות המטבע הוירטואלי בידי מי שקיבל אותו.

היבטי מס ערך מוסף

לפי החוזר, מטבע וירטואלי שמשמש כאמצעי תשלום לצורך סחר חליפין אינו מטבע, נייר ערך או מסמך סחיר לעניין חוק מס ערך מוסף (מע"מ), אלא הוא "נכס בלתי מוחשי". בהתאם לעמדת רשות המיסים, הכנסות המופקות ממטבעות וירטואליים יחויבו במס ערך מוסף רק אם יש להן מאפיינים עסקיים.

על-פי עמדת רשות המיסים, מי שעסקו בכריית מטבעות וירטואליים (miner) יסווג כעוסק לצרכי מע"מ ועל הכנסותיו יוטל מס בשיעור אפס (כללית, אם שירותי הכרייה ניתנו לתושב חוץ) או בשיעור מלא, לפי העניין.

יצוין כי החוזר אינו עוסק במיסוי היזם של המטבע הוירטואלי.

כתוב/כתבי תגובה

דילוג לתוכן