הטלת אחריות על מפרסם בגין הודעות ספאם שנשלחו בשמו על-ידי חברת פרסום
01.01.2021
ביום 31.12.2020 נתן בית המשפט העליון פסק דין[1] שבו נדונה השאלה האם יש להטיל על חברה אחריות בגין משלוח ספאם, על אף שהיא לא שיגרה את ההודעות בעצמה, אלא באמצעות חברת פרסום שעמה התקשרה בהסכם.
ההליך הנדון עבר מספר "גלגולים", שבמהלכם הגיעו בתי משפט שונים לקביעות הבאות: האחת, שלמרות שהחברות מושא ההליך נכללות בהגדרה הרחבה שניתנה ל"מפרסם" בחוק התקשורת, לא ניתן להטיל עליהן אחריות נזיקית מכוח סעיף 30א לחוק התקשורת, התשמ"ב-1982 (המכונה "חוק הספאם"), שכן הן לא אלה ששיגרו את הספאם בפועל (לא "לחצו על ההדק"). השנייה, שיש לסווג את היחסים שבין המפרסמות לחברות הפרסום כיחסי מזמין-קבלן עצמאי. כך, בשאלה אם ניתן להשית אחריות על החברות יש לבחון אם מתקיים החריג שלפיו קבלן הוא "ידו הארוכה" של המזמין, ולכן מזמין יישא באחריות לנזק שנגרם על-ידי קבלן רק אם המזמין הרשה או אישרר את הפעילות שגרמה לנזק[2].
לעניין מערכות יחסים אלה, בית המשפט קבע שיש לצמצם את גדר המקרים שבהם יינתן פטור מאחריות למזמין, על-ידי מתן פרשנות רחבה לביטוי "הרשאה או אשרור", כך שיכללו גם הסכמה שבשתיקה. קביעה זו נותנת מענה לחשש שמזמינים יתקשרו עם מפרסמים על מנת לעקוף את האיסור על משלוח ספאם. כאשר המזמין מודע לכך שנשלח ספאם מטעמו ולא פועל למנוע זאת, ניתן לראות בשתיקתו כהסכמה לפעולה ולהשית עליו אחריות.
יחד עם זאת, חשוב לציין את הנסיבות שהובילו את בית המשפט לקביעה כאמור: (1) במקרה זה החברות העדיפו לא לדעת כיצד בכוונתן של חברות הפרסום להשיג לקוחות חדשים, והסתפקו בהצהרה כללית של חברות הפרסום כי אלו ינהגו כדין; (2) החברות טענו כי הן ביקשו לשלוח הודעות רק לנמענים שהסכימו לכך, מבלי שידעו להסביר אם וכיצד הדבר בכלל אפשרי; (3) החברות לא הציגו את ההסכם שנחתם בינן לבין חברת הפרסום.
על חברות שנקשרות בהסכם עם חברות פרסום למטרות אלה לוודא כי ההסכם מגדיר את גבולות הפעילות של חברות הפרסום, בכפוף להוראות חוק התקשורת, ובכלל זאת, לדעת באיזה אופן ייעשו פניות ללקוחות חדשים, ובמידת הצורך, להשיג את הסכמת הלקוחות למשלוח הודעות פרסומת.
ביום 21.12.2020 הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק בעניין[3] לקריאה טרומית. הוצע כי חברות פרסום ידאגו שהודעות המשוגרות על-ידיהן יכללו את שם המזמין, כתובתו ודרכי יצירת קשר עמו לשם מתן הודעת סירוב, ולא – יראו בחברת הפרסום כמפרסמת ההודעות, ובהתאם, היא תהיה חשופה לאחריות.
[1] רע"א 1326/18 סמארט קלאב אחזקות בע"מ נ' בתיה כהן.
[2] סעיף 15(3) לפקודת הנזיקין.
[3] הצעת חוק התקשורת הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון הרחבת החובה לציין פרטים בדבר פרסומת –והרחבת אחריות לעניין דבר פרסומת ששוגר באמצעות מיתקן בזק), התשפ"א-2020.
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תפקידי הדירקטוריון בקיום חובות התאגידלפי תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע)
19.09.2024
ביום 12.9.2024 פרסמה הרשות להגנת הפרטיות ("הרשות") הנחיה מס' 1/2024 (להלן: "ההנחיה") בנושא אחריות ותפקיד הדירקטוריון בקיום חובות התאגיד לפי חוק הגנת הפרטיות, תשמ"א-1981 ותקנות הגנת הפרטיות (אבטחת .......
להמשך קריאהתיקון כללי מס הכנסה (הקלות מס בהקצאת מניות לעובדים)
17.09.2024
תיקון כללי מס הכנסה (הקלות מס בהקצאת מניות לעובדים) ביום 17.9.2024, פרסמה רשות המיסים, תיקון לכללי מס הכנסה (הקלות מס בהקצאת מניות לעובדים), התשס"ג-2003 ("התיקון").[1] תוקף .......
להמשך קריאההסכמת לקוח לקבלת חשבונית דיגיטלית עשויה להוות כהסכמה למשלוח פרסומות ללקוח
14.09.2024
בפסק דין מיום 23.8.2024 דחה בית המשפט המחוזי מרכז-לוד בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד מקס סטוק בע"מ, החברה שמפעילה את רשת "מקס סטוק", נגד .......
להמשך קריאה