תיקון כללי מס הכנסה (הקלות מס בהקצאת מניות לעובדים)
17.09.2024
תיקון כללי מס הכנסה (הקלות מס בהקצאת מניות לעובדים)
ביום 17.9.2024, פרסמה רשות המיסים, תיקון לכללי מס הכנסה (הקלות מס בהקצאת מניות לעובדים), התשס"ג-2003 ("התיקון").[1] תוקף התיקון החל ביום 1.1.2025.
מלבד מספר תיקונים טכניים (שינוי מונחים וקביעת מועדי דיווח מעט יותר נוחים) התיקון מנהיג שינוי מהותי בנוהל אישור תכנית הקצאה. על פי סעיף 102 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], ההטבות לעובדים בהקצאת מניות ואופציות מותנות בכך שההקצאה תהיה על פי תכנית שאישר פקיד השומה. עד כה, תוכניות הקצאה הוגשו כמו שהן לפקידי השומה ובהעדר התנגדות של פקיד השומה, אושרו אוטומטית.
על פי התיקון,מתידרש כעת החברה המקצה לצרף לבקשת אישור התכנית שאלון המרכז פרטים עיקריים מתוך התכנית. בתוך כך, יהיה על החברה המדווחת לפרט, בין היתר, מידע בנוגע לסוגי ההקצאות הנעשים מכוח התכנית, לזכויות המוקנות לניצעים במסגרת ההקצאות המבוצעות, ולנסיבות בהן מוגשת התכנית לאישור. הפירוט האמור נועד להציף נקודות ונושאים שלגישת רשות המיסים, כפי שעולה מהוראות חוזרים מקצועיים ומהחלטות מיסוי שפורסמו, עשויים להיות מנוגדים להוראות סעיף 102 לפקודה.
כך למשל, דורשת רשות המיסים, במספר טפסי בקשה להחלטות מיסוי בהתאם להוראות ה"מסלול הירוק", כי לא יינתנו אופציות מכר או אופציות רכש (PUT/CALL), על המניות המוקצות. עוד דורשת רשות המיסים כי לעובדים יוקצו מניות רגילות בלבד, כי לא יוקצו מניות פדיון, ודרישות נוספות לגבי טיב המניות והאופציות המוקצות ולגבי הגדרת תנאי ההבשלה של אופציות.
עם כניסת התיקון לתוקף, לא יהיה די בהגשת התוכנית לפקיד השומה, אלא יהיה על החברה המקצה להציף במועד הגשת התכנית לאישור את פרטי התכנית שעשויים לעורר התנגדות של רשות המיסים. כל שינוי בתשובות לשאלון יצריך הגשת בקשה מחודשת לאישור התכנית. הדרישה מהחברה לדיווח מקיף ומעמיק על התכנית תאפשר לרשות המיסים להדק את הפיקוח על הקצאות של מכשירים הוניים לעובדים. הפרטים שיועברו לפקיד השומה במסגרת השאלון יקלו על פקיד השומה לזהות כי התכנית אינה עומדת בתנאי הוראות סעיף 102 לפקודה.
אנו צופים כי על ידי כך, וכתוצאה מסמכותו של פקיד השומה לעכב את אישור תכנית ההקצאה, חברות המעוניינות לבצע הקצאות תחת הוראות סעיף 102 במהירות "יישרו קו" עם עמדתה ועם הנחיותיה של רשות המיסים. לאמור, חברות יגישו לאישור תכניות הקצאה התואמות מלכתחילה את השקפות רשות המיסים, ותוך זמן לא רב יווצר "סטנדרט שוק" חדש, התואם את פרשנותה של רשות המיסים את סעיף 102 לפקודה.
מהאמור לעיל עולה, כי הגשת תכנית הקצאה לאישור טרם כניסת הוראות התיקון לתוקף (ככל הניתן) עשויה להטיב עם החברות המקצות ולהקל את הליך אישור התכנית. כמו כן, ביחס לתוכניות שיוגשו לאחר כניסת התיקון לתוקף, ניסוח החלקים הרלוונטיים בתכנית ההקצאה באופן רחב ככל הניתן, עשוי, בנסיבות מסוימות, למנוע שינוי בתשובות לשאלון, באופן שייתר הגשת בקשות חוזרות לאישור התכנית.
נשמח לעמוד לרשותכם לכל שאלה או הבהרה.
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
שירות או ביטוח?
06.02.2025
בפסק דין בתובענה ייצוגית שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, נקבע כי שירות משפטי שהוצע על ידי הנתבעת (להלן: "החברה") מהווה חוזה ביטוח.[1] .......
להמשך קריאהנדחתה בקשה לאישור תובענה כייצוגית: יש לעודד עוסקים המעניקים פיצוי יזום ולהגן עליהם מפני תובענות ייצוגיות
06.02.2025
ביום 24.1.2025 דחה בית המשפט המחוזי מרכז בלוד בקשה לאישור תובענה ייצוגית אשר הוגשה בטענה לפיצוי בלתי מספק בעת איחור במסירת רכבים.[1] בפסק הדין הדגיש .......
להמשך קריאהתיקון מס' 277 לפקודת מס הכנסה – מיסוי חברות מעטים ובעלי מניותיהן
06.02.2025
ביום 31.12.2024 נחקק תיקון מס' 277 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] ("הפקודה"), אשר מרחיב את המיסוי של רווחי חברות מעטים ובעלי מניותיהן. תיקון 277 .......
להמשך קריאה