חדשות מעולם המשפט

ניוזלטר

?What’s New

קווים מנחים לתקופה הנדרשת להצגת מחירו הרגיל של מוצרלפני מכירתו במבצע 

27.07.2024

בפסק-דין שניתן לאחרונה[1] אישר בית המשפט המחוזי בתל-אביב הסדר פשרה בבקשה לאישור תובענה כייצוגית שעניינה בטענה להטעיה צרכנית במכירת מוצרים במבצע ("מכירה מיוחדת").

בהתאם לחוק הגנת הצרכן, מכירה מיוחדת היא מכירה במחיר מוזל לתקופה מסוימת, בה יש לפרסם את מחיר המוצר קודם למכירה המיוחדת. בפסק הדין דן בית המשפט, בין היתר, בשאלה מהו פרק הזמן שבו ניתן להציע מוצר במכירה מיוחדת לעניין מחיר המוצר טרם המכירה המיוחדת, על מנת למנוע הטעיית צרכנים.

הבקשה לאישור תובענה ייצוגית הוגשה כנגד חברת קסטרו בטענה, בין היתר, כי בהתאם לדין, מכירה מיוחדת מוגבלת ל-35 ימים, שלאחריהם הופך מחיר המבצע למחירו הרגיל של המוצר, וכי קסטרו ערכה מכירות מיוחדות שנמשכו מעל 35 ימים, וזאת מבלי לשנות את מחירו הרגיל של המוצר למחיר המבצע לאחר היום ה-35 למכירה המיוחדת. כמו כן, נטען בבקשה כי קסטרו נוהגת להציע מצגי שווא, לפיהן מתקיימים אצלה כמעט בכל עת מבצעים שונים, במסגרתם מוצגים לצד המחירים המוזלים, מחירים קודמים פיקטיביים.

בית המשפט מצא שהמחוקק לא הגביל את משך תקופתה של המכירה המיוחדת או את פרקי הזמן שצריכים להיות בין מכירה מיוחדת אחת לשניה והמדובר בלקונה בדין. כמו כן, קיימת לקונה בדין גם ביחס להגדרת פרק הזמן המינימאלי שבמהלכו על עוסק לפרסם ולמכור את המוצר או השירות במחירו הרגיל טרם מכירתם במכירה מיוחדת.  

בהתייחס להנחיית הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן,[2] לפיה במכירה מיוחדת לציבור שאינו מסוים, מחיר המבצע הופך לאחר 35 ימים למחירו הרגיל של המוצר, בית המשפט קבע כי ההנחיה, אשר הינה הנחיה מנהלית שאינה מחייבת את בית המשפט, נעדרת בסיס בדין והיא אינה יכולה לעמוד.

לעניין משך התקופה המקסימלית של "מכירה מיוחדת" קבע בית המשפט, כי הואיל ומכירה מיוחדת היא מכירה לזמן מוגבל, במהלך תקופת מכירת המוצר סך תקופות המכירה המיוחדת אינן יכולות לעלות על סך התקופות בהן נמכר המוצר במחירו הרגיל. כלומר, במוצרים "שנתיים" סך כל תקופות המכירה המיוחדת לא יכולות לעלות על 6 חודשים. בהתאם, במוצרים "עונתיים", שנמכרים על פני חצי שנה, התקופה המצטברת המקסימלית של המכירות המיוחדות לא יכולה לעלות על 3 חודשים.

בפסק הדין שירטט בית המשפט קווים מנחים לתקופה הנדרשת להצגת מחיר מוצר לפני מכירתו במבצע, אשר עשויים למנוע הטעיית צרכנים והפרה של הוראות חוק הגנת הצרכן. בית המשפט הציע לקבוע שבהיעדר נסיבות חריגות יתקיים יחס משתנה בין מספר ימי המכירה המיוחדת לבין מספר הימים טרם המכירה המיוחדת שבהם על המוכר להציג את מחירו האמיתי של המוצר, בהתאם לדוגמה שלהלן:

  1. במכירות מיוחדת הנמשכות 1-3 ימים: על המוכר יהיה לפרסם ולמכור את המוצרים שהשתתפו במבצע במחירם הרגיל, לפחות 5 ימים טרם תחילתה של המכירה המיוחדת הבאה.
  2. במכירות מיוחדות הנמשכות 4-14 ימים: על המוכר יהיה לפרסם ולמכור את המוצרים שהשתתפו במבצע במחירם הרגיל, לפחות 7 ימים טרם תחילתה של המכירה המיוחדת הבאה.
  3. במכירות מיוחדות הנמשכות 15-40 ימים: על המוכר יהיה לפרסם ולמכור את המוצרים שהשתתפו במבצע במחירם הרגיל, לפחות מחצית מממספר הימים שנערך המבצע (כאשר מספר הימים מעוגל כלפי מעלה). כך, למשל, במכירה מיוחדת שנמשכה 15 ימים, על המוכר יהיה למכור את המוצרים שהשתתפו במבצע במחירם הרגיל לפחות 8 ימים טרם תחילת המכירה המיוחדת הבאה.
  4. במכירות מיוחדות הנמשכות 41-45 ימים: על המוכר יהיה לפרסם ולמכור את המוצרים שהשתתפו במבצע במחירם הרגיל, לפחות 21 ימים טרם תחילתה של המכירה המיוחדת הבאה.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

שירות או ביטוח?

06.02.2025

בפסק דין בתובענה ייצוגית שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, נקבע כי שירות משפטי שהוצע על ידי הנתבעת (להלן: "החברה") מהווה חוזה ביטוח.[1] .......

להמשך קריאה
arrow

נדחתה בקשה לאישור תובענה כייצוגית: יש לעודד עוסקים המעניקים פיצוי יזום ולהגן עליהם מפני תובענות ייצוגיות

06.02.2025

ביום 24.1.2025 דחה בית המשפט המחוזי מרכז בלוד בקשה לאישור תובענה ייצוגית אשר הוגשה בטענה לפיצוי בלתי מספק בעת איחור במסירת רכבים.[1] בפסק הדין הדגיש .......

להמשך קריאה
arrow

תיקון מס' 277 לפקודת מס הכנסה – מיסוי חברות מעטים ובעלי מניותיהן

06.02.2025

ביום 31.12.2024 נחקק תיקון מס' 277 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] ("הפקודה"), אשר מרחיב את המיסוי של רווחי חברות מעטים ובעלי מניותיהן. תיקון 277 .......

להמשך קריאה
arrow