התקנון אינו מהווה "תעודת ביטוח" מפני מצגים מטעים שניתנו בפרסומים אחרים
05.08.2024
בפסק דין מיום 28.7.2024 דחה בית המשפט העליון את בקשתה של שופרסל לערער על החלטת בית המשפט המחוזי[1] לאישור ניהול תובענה כייצוגית כנגד שופרסל, שעניינה הטעיה בפרסום תנאים של תלושי הנחה (קופונים) שהוצעו על-ידי שופרסל ללקוחותיה.
לפי בקשת אישור התובענה כייצוגית, תוקף תלושי ההנחה המופיע על גבם, כמו גם פרסום על אודותיהם בדואר אלקטרוני, מתייחס למועד אספקת המוצרים ללקוחות, בעוד ששופרסל מטעה את לקוחותיה לסבור כי הוא מתייחס למועד הזמנת המוצרים באתר. על כן, נטען כי במקרים בהם תוקף התלושים מסתיים לאחר מועד ההזמנה אך לפני מועד האספקה, הלקוחות מוטעים לסבור כי מימוש התלושים מביא לתשלום מופחת, בהתאם למוצג להם בחשבון הסופי בסיום הליך ההזמנה באתר, בעוד שלמעשה שופרסל אינה מכבדת תלושים אלו ועל הלקוחות להוסיף לחשבון הסופי את שוויים. נטען, בין היתר, כי פרקטיקה זו של שופרסל מפרה מספר הוראות בחוק הגנת הצרכן. מנגד, טענה שופרסל כי היא גילתה ללקוחותיה בהזדמנויות שונות – בתקנון האתר, בהליך ההזמנה באינטרנט ועל גבי הקופון עצמו – כי המועד הקובע לעניין תוקף התלושים הוא מועד אספקת המוצרים.
בפסק הדין ציין בית המשפט העליון כי תכליתו של איסור ההטעיה הוא להבטיח את יכולתו של ציבור הלקוחות להתקשר ולצרוך באופן מיודע. לפיכך, יש לבחון את הפרת איסור ההטעיה לאור כלל הנסיבות ובהתחשב בכל המצגים העומדים בפני הצרכן במקרה נתון. לאחר בחינה זו נקבע, כי מצגי שופרסל בתקנון ובמידע שבסיום הליך ההזמנה אינם מונעים את הרושם העולה מיתר המצגים הפזורים בהליך ההזמנה ובפרסומים שונים של שופרסל, כי המועד הרלוונטי לתוקף התלושים הוא מועד ההזמנה.
עוד ציין בית המשפט, כי לא ניתן לקבל את טענת שופרסל המבקשת כביכול להקנות לתקנון האתר מעין "מעמד-על" אשר שולל את האפשרות שמכלול המצגים שהציגה בניגוד לאמור בתקנון עלולים להטעות צרכן. בית המשפט הדגיש כי אין בכך כדי לעודד אי-קריאה של תקנון בטרם מתן הסכמה לו או כדי להפחית ממעמדו החוזי של התקנון, אלא להבהיר שלא ניתן לתקן כל פגם באופן שבו הוצגה עסקה ללקוח באמצעות הבהרה מתאימה בתקנון.
פסיקה זו מדגישה את חשיבות העובדה שעסק אינו יכול להסתמך על התקנון או על "האותיות הקטנות" כהגנה מפני טענות להטעיית לקוחות, אם קיימים מצגים סותרים או מטעים במקומות אחרים באתר או בפרסומים אחרים של העסק.
זוהי תזכורת חשובה לחובה החלה על עסקים להבטיח שהמידע המוצג ללקוחות, בכל שלב, הן בשלב פרסום המבצע והן בתהליך הרכישה עצמו, יהיה גלוי, אחיד וברור. סתירה בין המידע המופיע בתקנון לבין מידע המופיע בפרסומים אחרים עלולה להוביל להליכים משפטיים, בין היתר, על רקע הפרת הוראות חוק הגנת הצרכן. אנו ממליצים לבחון בקפידה את פרסומי המבצעים המוצעים ללקוחות ולוודא שכל תנאיהם, בייחוד פרטים מהותיים כמו תוקף, מופיעים באופן ברור וחד משמעי בכל פרסום. נשמח לעמוד לרשותכם לכל שאלה.
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
שירות או ביטוח?
06.02.2025
בפסק דין בתובענה ייצוגית שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, נקבע כי שירות משפטי שהוצע על ידי הנתבעת (להלן: "החברה") מהווה חוזה ביטוח.[1] .......
להמשך קריאהנדחתה בקשה לאישור תובענה כייצוגית: יש לעודד עוסקים המעניקים פיצוי יזום ולהגן עליהם מפני תובענות ייצוגיות
06.02.2025
ביום 24.1.2025 דחה בית המשפט המחוזי מרכז בלוד בקשה לאישור תובענה ייצוגית אשר הוגשה בטענה לפיצוי בלתי מספק בעת איחור במסירת רכבים.[1] בפסק הדין הדגיש .......
להמשך קריאהתיקון מס' 277 לפקודת מס הכנסה – מיסוי חברות מעטים ובעלי מניותיהן
06.02.2025
ביום 31.12.2024 נחקק תיקון מס' 277 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] ("הפקודה"), אשר מרחיב את המיסוי של רווחי חברות מעטים ובעלי מניותיהן. תיקון 277 .......
להמשך קריאה