הנחיות הרשות להגנת הפרטיות – איסוף ושימוש של בתי עסק בתעודות זהות
09.06.2023
ביום 14.6.2023 פרסמה הרשות להגנת הפרטיות גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות. גילוי הדעת מספק הנחיות לבתי עסק ודן בלגיטימיות והחוקיות של דרישת בית עסק מלקוח למסור את מספר או צילום תעודת הזהות שלו.
לפי גילוי הדעת, המידע שנמצא בתעודת הזהות ובספח תעודת זהות, הוא בבחינת מידע מוגן.1 כך, אף הדרישה ה"פשוטה" יותר, של מסירת מספר תעודת הזהות בלבד, עשויה לעלות לכדי פגיעה בפרטיות.
ישנם שני מקרים בהם בית עסק יפנה ללקוח לקבלת מספר או צילום תעודת הזהות שלו:
הראשון, כאשר מוטלת על בית העסק חובה חוקית לדרוש נתונים אלו לצורך מתן השירות. במקרה כזה, אין לבית העסק שיקול דעת אם לדרוש פרטים אלו, אך עליו ליידע את הלקוח כי לצורך ההתקשרות הוא מחויב למסור את צילום תעודת הזהות.
השני, כאשר בית עסק דורש לקבל נתונים מהלקוח, מבלי שמוטלת עליו חובה חוקית לעשות כן. לדוגמה, דרישה של בית עסק מלקוח למסור את מספר תעודת הזהות שלו ברכישה מקוונת באמצעות כרטיס אשראי כתנאי לביצוע העסקה.
הרשות סיפקה מספר הנחיות עבור בתי העסק בנושא:
1. בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות, תנאי לקבלת מידע אישי מאדם הוא הסכמה מדעת של אותו אדם למסירת המידע. משכך, על בית עסק, המבקש מלקוח למסור צילום תעודת זהות לצורך קבלת שירות, לציין זאת בפני הלקוח טרם השלמת הליך הרכישה (אף אם הדרישה מבוצעת בפועל על ידי חברת שליחויות מטעם בית העסק).
2. בתוך כך, על בית העסק לפרט בפני הלקוח האם חלה עליו חובה חוקית למסור את המידע או שמסירת המידע תלויה ברצונו ובהסכמתו; המטרה שלשמה מבוקש המידע; הגורם שאליו יימסר המידע ומטרות המסירה.2
3. יש להימנע מדרישה לצלם את תעודת הזהות כולה, למעט במקרים חריגים שבהם כלל המידע המופיע על גבי תעודת הזהות דרוש לצורך מתן השירות;
4. על בית העסק לאפשר ללקוח, בעת מסירת צילום של תעודת הזהות, להסתיר את הפרטים שאינם נדרשים לבית העסק;
5. אם בכוונת בית העסק לשמור את צילום תעודת הזהות במאגרי החברה, יש להשחיר את כלל פרטי המידע שאינם נחוצים לשם מתן השירות;
6. בהתאם לעקרון המידתיות, על בית העסק לבחון אמצעי זיהוי שפגיעתו בפרטיות פחותה (כמו אימות באמצעות קוד שנשלח ללקוח);
7. חל איסור על בית העסק להשתמש במספר תעודת זהות או בצילומה למטרות נוספות מלבד המטרה שלשלמה נמסרה תעודת הזהות או צילומה.3
8. על בית עסק השומר את פרטי הלקוחות במאגר מידע לבצע בחינה עתית של הצורך בשמירת מספרי תעודות זהות וצילומיהן במאגר. אם המידע אינו דרוש עוד, יש לצמצמו.
[1] לפי פרק ב' לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981.
[2] סעיף 11 לחוק הגנת הפרטיות התשמ"א-1981.
[3] סעיפים 2(9), 8(ב) לחוק הגנת הפרטיות התשמ"א-1981.
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
שירות או ביטוח?
06.02.2025
בפסק דין בתובענה ייצוגית שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, נקבע כי שירות משפטי שהוצע על ידי הנתבעת (להלן: "החברה") מהווה חוזה ביטוח.[1] .......
להמשך קריאהנדחתה בקשה לאישור תובענה כייצוגית: יש לעודד עוסקים המעניקים פיצוי יזום ולהגן עליהם מפני תובענות ייצוגיות
06.02.2025
ביום 24.1.2025 דחה בית המשפט המחוזי מרכז בלוד בקשה לאישור תובענה ייצוגית אשר הוגשה בטענה לפיצוי בלתי מספק בעת איחור במסירת רכבים.[1] בפסק הדין הדגיש .......
להמשך קריאהתיקון מס' 277 לפקודת מס הכנסה – מיסוי חברות מעטים ובעלי מניותיהן
06.02.2025
ביום 31.12.2024 נחקק תיקון מס' 277 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] ("הפקודה"), אשר מרחיב את המיסוי של רווחי חברות מעטים ובעלי מניותיהן. תיקון 277 .......
להמשך קריאה