גילוי דעת של רשות התחרות:ייעוץ למאסדרים (רגולטורים) לפי החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות
25.07.2024
ביום 29.5.2024 התפרסם גילוי דעת של רשות התחרות ("הרשות"),[1] המתייחס לדרך שבה מייעצת רשות התחרות בנוגע לתחרותיות ענפית לפי החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות.[2] לפי חוק זה, מאסדר (רגולטור) שמקצה זכות הכלולה ברשימת הזכויות שרשות התחרות פרסמה ("הרשימה"),[3] רשאי להקצות את הזכות רק לאחר ששקל, נוסף על כל שיקול אחר שעליו לשקול לפי דין לעניין ההקצאה, שיקולים של קידום התחרותיות הענפית בהתייעצות עם הממונה על התחרות ("הממונה").
כך למשל, כאשר מתקבלת במשרד התחבורה בקשה לרישיון יבואן מסחרי בתחום הרכב, מחוייב משרד התחבורה להיוועץ עם הממונה בטרם יקבל החלטה למתן רישיון. החובה חלה, למשל, גם בעניין רישיון להולכת חשמל שניתנת על-ידי רשות החשמל או רישיון בנק שניתן על-ידי נגיד בנק ישראל ועוד. למעשה, כל פעולה של מתן רישיון שלגביה סברה הממונה כי הקצאתה עשויה להשפיע משמעותית על התחרות, היא רשאית לכלול ברשימה כך שהרגולטור הרלוונטי מחויב בהיוועצות עמה.[4]
כפי שיפורט להלן גילוי הדעת מפרט את אופן הפנייה לממונה לייעוץ ואת השיקולים המנחים במתן הייעוץ.
מסירת מידע בענייננו של מבקש הזכות: בעת פניית המאסדר לממונה, על המאסדר לצרף לפנייתו את מלוא המידע שברשותו הנוגע לזכות שמוקצית, למבקש ההקצאה או למתמודדים בהליך ההקצאה ולתנאי ההקצאה. הרשות אף רשאית לבקש ממאסדרים אחרים מידע שבתחום אחריותם לצורך הייעוץ. לעניין זה חשוב לציין, כי על מאסדרים חלות הגבלות בקשר לגילוי מידע בהתאם לחוק חופש המידע. כחלק מההגבלות הללו, חל על מאסדרים איסור להעביר מידע רגיש, כגון מידע שמהווה פגיעה בפרטיות. כמו כן, יש מידע שהם אינם מחויבים להעביר. כך למשל, מאסדרים אינם חייבים, אך עשויים, לשתף מידע שהוא סוד מסחרי או מקצועי. נדגיש שמידע רגיש שמועבר לרשות התחרות אמנם לא יפורסם בחוות הדעת של הממונה, אך הוא עשוי להיחשף כחלק מהליך של בקשת צד ג' לעיון בחומר שעמד בבסיס חוות דעת הממונה.
השיקולים המנחים בעת מתן הייעוץ: מניסיונו של משרדנו בליווי הליכים כמתואר לעיל מול רשות התחרות, הממונה תשקול לייעץ ביחס לכלל הסוגיות התחרותיות שצפויות להתעורר בעקבות מתן הרישיון, בהתאם לשוק ולענף שבהם פועל מבקש הרישיון, זאת, בין היתר, תוך בחינת כמות המתחרים בשוק, מי מהם צפוי לפעול באופן התחרותי ביותר אם יקבל את הרישיון, מידת הדומיננטיות של מבקש הרישיון בשוק הספציפי או בשוק משיק וכדומה. לדוגמה, ביחס לבקשה לקבלת רישיון יבואן רכב, עשויה הממונה להתייחס בייעוץ שתעניק למותגי כלי רכב נוספים המיובאים על-ידי אותו יבואן, ליחס שבין מותגים אלה לבין המותג בגינו מבוקש הרישיון ולאופן שבו מתנהל היבואן בשווקים בהם הוא פועל.
הממונה נדרשת להודיע למאסדר אם בכוונתה לייעץ. הממונה רשאית לפי שיקול דעתה שלא לייעץ למאסדר. למשל, במקרה בו ההקצאה של הזכות מתוכננת כך שתקדם את התחרותיות הענפית באופן מיטבי, או במקרה שבו המאסדר מנוסה בניתוח תחרותיות עצמאי ואין ערך מוסף בייעוץ.
במסגרת הייעוץ, הממונה עשויה להציע מגוון גדול של פתרונות ביחס לכלל הסוגיות התחרותיות שתמצא, כגון: צמצום, הרחבה או פיצול של הרישיון המבוקש בין מפעילים שונים; תיקון תנאי הרישיון; מניעת השתתפות בהליך מתן הרישיון; התניית השתתפות הגורם בתנאים; ועוד.
לאחר מתן הייעוץ, על המאסדר חלה חובה להעניק משקל להמלצתה של הממונה ביחס לשקילת שיקולים של קידום התחרותיות הענפית בין יתר השיקולים שהוא שוקל. המאסדר הוא שיחליט בסופו של יום אם להקצות את הזכות ובאלו תנאים, לאחר שמיעת טענות בעלי זכות הטיעון, בהתאם לדין.
פניה לרשות התחרות לאחר מתן הייעוץ: מאסדר שמבקש להציג בפני הממונה עמדה עדכנית או טענות נוספות שלו או של גורם שהייעוץ עוסק בעניינו, רשאי לפנות לממונה בפנייה מפורטת בכתב. רשות התחרות תבחן את הפנייה, והממונה תשקול להעביר חוות דעת משלימה.
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
שירות או ביטוח?
06.02.2025
בפסק דין בתובענה ייצוגית שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, נקבע כי שירות משפטי שהוצע על ידי הנתבעת (להלן: "החברה") מהווה חוזה ביטוח.[1] .......
להמשך קריאהנדחתה בקשה לאישור תובענה כייצוגית: יש לעודד עוסקים המעניקים פיצוי יזום ולהגן עליהם מפני תובענות ייצוגיות
06.02.2025
ביום 24.1.2025 דחה בית המשפט המחוזי מרכז בלוד בקשה לאישור תובענה ייצוגית אשר הוגשה בטענה לפיצוי בלתי מספק בעת איחור במסירת רכבים.[1] בפסק הדין הדגיש .......
להמשך קריאהתיקון מס' 277 לפקודת מס הכנסה – מיסוי חברות מעטים ובעלי מניותיהן
06.02.2025
ביום 31.12.2024 נחקק תיקון מס' 277 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] ("הפקודה"), אשר מרחיב את המיסוי של רווחי חברות מעטים ובעלי מניותיהן. תיקון 277 .......
להמשך קריאה